Jagody goji – właściwości i zastosowanie w kuchni

Pochodzące z Azji jagody goji od tysiącleci stosowane są w leczeniu zaburzeń wzroku, chorób serca oraz wzmacnianiu odporności organizmu. Obecnie owoce te znane są jako jedne z najpopularniejszych superfoods, czyli żywności charakteryzującej się bardzo dużą zawartością składników odżywczych. Włączenie ich do diety pomaga w skomponowaniu pełnowartościowego jadłospisu, a regularne spożywanie pozwala poprawić stan zdrowia.

Jagody goji – wartości odżywcze

Jagody goji to prawdziwe bogactwo składników odżywczych, co sprawia, że ich spożywanie wykazuje niezwykle pozytywny wpływ na zdrowie. Do najważniejszych z nich należą m.in.

– witaminy i minerały (m.in. witamina B1, B2, A, duża zawartość witaminy C oraz żelazo czy wapń)

– antyoksydanty (m.in. luteina, wykazująca korzystny wpływ na oczy)

– aminokwasy

– nienasycone kwasy tłuszczowe

Zawartość tak wielu składników sprawia, że jagody wykazują na ludzki orgaznim działanie lecznicze. Pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu, wspomagają wątrobę, obniżają ciśnienie. Jednak najważniejszym działaniem owocu jest działanie antynowotworowe. Składniki w nim zawarte mogą zahamować rozwój komórek nowotworowych oraz mocno stymulują układ odpornościowy, co pozwala organizmowi skutecznie bronić się przed wystąpieniem choroby.

Jagody goji – zastosowanie w kuchni

Zastosowanie jagód goji w kuchni jest bardzo szerokie. Niegdyś używano ich jako dodatek do dań zarówno mięsnych jak i warzywnych, w celu wzbogacenia dania w wartości odżywcze. Obecnie najczęściej spotyka się je w wersji suszonej. W takiej formie sprawdzą się jako dodatek do sałatek, ciast, ciasteczek i innych deserów. Suszone jagody warto również dodawać do wszelkiego rodzaju koktajli, płatków śniadaniowych, placków. Można również zjadać je samodzielnie, jako przekąskę. Popularnym sposobem wykorzystania jagód goji w kuchni, jest przygotowanie na ich bazie rozgrzewającego napoju. Przepis jest banalnie prosty – wystarczy zalać jagody wrzątkiem i odstawić na chwilę. Po zaparzeniu otrzymujemy smaczną herbatkę, pełną wartości odżywczych. By jeszcze bardziej podbić prozdrowotne działanie napoju, warto dodać inne składniki – imbir czy cytrynę.

Superfoods to pojęcie, w którego ideę znakomicie wpisują się jagody goji. Należy jednak pamiętać o potencjalnym działaniu alergogennym owoców, warto więc uważnie obserwować organizm po ich spożyciu. Uważać powinny również matki karmiące piersią oraz kobiety ciężarne. Jednak przy braku przeciwwskazań, ich wpływ na zdrowie jest nieoceniony – warto więc wypróbować je we własnej kuchni.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *